Sabtu, 10 November 2018

Nak kulit cantik tapi malas?

Klau nk compare dgn kakak aku, dia kurang sikit kalau bab skincare (dia tak baca so takpe) Minat aku dekat skincare memang takleh bawak bincang. Kadang aku boleh pergi watsons/guardian or any drug stores berdekatan tanpa bawak duit semata mata nak cuci mata, baca ingredients lepastu aim awal-awal produk mana yang kita akan grab nanti. Bila kumpul, jadi satu kepuasan dan nikmat kebahagiaan yang sebenar. Bunyi macam bazir weh pompuan ni. Tapi dah minat nak buat macam mana. Aku pulak  jarang sangatlah kuar dengan family. Tak kuar dengan mmber, akan kuar sorang. Tahap kemalasan aku ni boleh dikatakan alat tulis pun nak beli online. Member sendiri dah cop muka aku ni "Muka shopee" dengan "Muka hermo" kalau baju dengan skincare mmg aku beli dekat 2 website tu jela. Setiap minggu ada je parcel sampai menyebabkan abang pos laju dah kenal ye muka yang sama ni.  Yang lecehnya bila beli online, rumah takde orang pastu pos laju/gdex sampai, dorang akan tinggalkan note. Kita yg nak semua bnda instant ni jadi ke payah nak gi beratur ambik barang sendiri pulak. Mujur weh function gak ada jiran. Aku tak tahulah dia sumpah seranah ke tak sbb selalu menyusahkan.

Kalau nak beli skincare ke apa, belilah dekat hermo. Tapi kena bijak compare and survey harga antara hermo dgn shopee. Aku jenis kedekut dan habis murah dah kalau boleh. Time tgh sales ke apa, hermo paling best! Shopee best tapi shipping dia kadang makan masa gak. Bagi aku klau dduk Kuantan, pilihlah GDEX. Aku dh bnyk kali makan hati kerana pos laju. Makan hati tahu tak! T___T


Muka aku jenis oily kadang combination. Keistimewaaan muka aku ni cuma alah dengan Tea Tree Oil dengan mineral oil. Pernah sekali tu pakai Hadalabo punya cleansing oil tu makin lama banyak pulak naik tiny bumps. Aku takdelah kesah mana tiny bumps tu naik. Ada ramai gak tegur apahal muka tu bersama wajah kegelian rasa nak hempuk dengan kamus bagi cerdik.  Geram gak rasa tapi sebab mmg perangai aku suka try n error mana mana produk. Biasalah tu ada yg sesuai, ada yg memula proses nak berkenalan dia naiklah sikit sikit jerawat comel. Aku rasa confident dgn diri aku even ada jerawat ke apa, yg penting muka aku ni dia takkan sesekali naik jerawat besar gedabak. Syukur!

Skincare routine: 

PAGI 
Cleanser: Himalaya Neem Wash 
Toner: Simple
Moisturiser: Aloe vera
Susnscreen: Biore 

PETANG (smpai rumah)
Micellar water: Nivea
Cleanser: Himalaya Neem Wash 
Toner: Rose Water 
Moisturiser: Rosken Sensitive Cream 
OR
Simple Clear Skin Oil Balancing 

MALAM
Cleansing oil: Nutox 
Cleanser: Cosrx Salicylic Acid 
Pakai mask 
Toner: Simple + Hadalabo lotion light 
OR 
AHA/BHA Clarifying Treatment Toner (2 KALI SEMINGGU)  + Hadalabo Lotion (Light) 
Moisturiser: Neutrogena Oil-free 
Acne treatment: Tidact 

Cleanser: (Himalaya Neem  Wash & Cosrx Salicylic Acid )

Toiletries ku yg tak seberapa. Esok aku akan cerita scrub/clay mask yg best:

Skinfood Honey tu best!!!! nanti i nk try yg rice pulak.  Skin n lab pun best ingat haritu nak beli dia punya clay mask yg warna pink tapi tu untuk glowing and cerahkan kulit?!!! Tapi aku dh cerah acane ni!!! Neula pun best gila weh bau dia tak wangi sgt tapi muka cerah bila pkai. Banyak ni nk borak pasal mask/clay mask!!!! 



Antara moisturisers yg aku pkai. Aloe vera tu ada lagi dua. Fruits Of The Earth yang dh lama discontinued oleh Watsons, Aloe vera Guardian. 

Koleksi toner setakat ni. 

Ni micellar wter and cleansing oil yang aku sempat kumpul. Haritu pakai micellar wter garnier kaler biru tapi naik tiny bumps. Sedih betul. Skg stay pkai cleansing oil dengan micellar wter nivea.

*Walaupun takdeah flawless, syukur lah kulit yg skrg.










Tiada ulasan: