Selasa, 24 Jun 2014

Perbezaan dulu dan sekarang.

Cuba tengok diri kita. Bandingkan dulu dan sekarang. Dulu aku gemuk, sekarang kurus kit. "Kit" jer haha 
Dulu aktif sukan. Tak peduli langsung pasal kulit. Muka hitam legik macam punggung kuali, tak kesah dah. Sekarang, kalau boleh.. Semua benda ubat pemutih, kau nak try. Itu bahaya! 
Bila muka makin nipis, kita perlu pakai sunblock. Dulu, kau tanya lah aku sunblock tu natang apa. Mesti aku akan tanya kau balik. 

"Sunblock tu apa? Mesti mahal kan?" 

Lepastu sekarang, pergi mana mana.. Kalau perlu main sukan waktu tengah panas.. Mengada kau ya diknon. 

"Weh sunblock aku mana? Aaaa aku kena pakai. 
Muka aku nipis. Mudah burn." 

Tengok! Dulu dan sekarang. Dulu, tak ada lah fikir sangat nak suruh abah bank in duit. Dulu, abah tenang je. Sekarang, pening kepala layan anak bongsu dia. Dalam sebulan, 4-5 kali juga beli barang online. Dulu? Kita tak cara. Ma beli baju apa apa pun, kita pakai jer asalkan nampak glamor biarpun baju kotak kotak dengan jeans lusuh, tudung sarung mak mak haha 
Aku masih simpan gambar gambar lama. Kelakar weh. Dah lah baju aku tu macam gaun gitu. Paras peha, lengan pendek. Bunga bunga. Padankan dengan seluar jeans lusuh. Tudung sarung ma. Aku mula tahu pakai shawl waktu em riuh rendah pasal "pashmina". Mula mula aku tak tahu nak pakai macam mana, selalu suruh syiera pakai kan sampai nangis nangis aku tunggu dia pakai kan dan asyik tampar diri sendiri tak tahu nak pakai macam mana. Sekarang? Aku belit belit selagi boleh sejak setia pada Wideshawl kui kui. Tak yah nyusahkan sesapa. Mula mula aku belajar pakai tudung shawl, aku selalu durhaka. Kakak aku ajar tau. Maha guru suruh pin, bukan nak dengar. Lepastu mula lah terkial kial waktu tengah makan dekat restoran. Baiki baiki tudung bajet kau paling cantik dekat situ. Perut dah lah buncit. Pipi gelembung macam donat. Nyum nyum haha pehtu cuba kau tengok ic masa darjah 6 tu. Tadi dekat sekolah, aku bawa salinan ic haha. Semua macam bandingkan muka aku dengan sekarang. 

"Eh siapa ni?" 

"Lainnya mukaaaaaaaa.." 

"bibir lain. Bentuk muka dulu bulat. Sekarang panjang." 

Yelah uols. Iols dulu waktu buat ic, demam. Muka pun selenga. Tudung sarung hitam mak jemah pun tak kira dah senget ke apa yang penting seisi bergambar selesai. 

"dikkkk... Senyum yaaaa." 

"Tak boleh senyum nampak gigi.." 

"1 2 3"

"Okay siap."

Eh? Laaaa siap dah? 


Tiada ulasan: