Sabtu, 6 Jun 2015

Tips hilangkan bau ketiak

Amboi tajuk, ganas betul.Takpa, rahsia dalam rumah jangan bawa keluar,ye. Tapi untuk manfaat orang lain, apa salahnya berkongsi maklumat. Aku tetiba rasa macam nak share apa yang aku pakai. Akhirnya, dah takda dah masalah ketiak. Heks. Memang seriously, aku tergolong dalam golongan kuat berpeluh. jadi, bila berpeluh no wonder lah baju sekolah kat bahagian tiak tu warna putih sesuci lebaran bertukar kuning air teh tarik. Aku bukan apa. Kita ni perempuan. Malu juga kalau orang asyik pandang baju kita kat bahagian tu  Aih, aku paling tension kalau jenis kawan yang sukahati bangang abadi.. menegur dengan nada sinis.

"Weh.. ketiak ko banjir. 
Sikit lagi nak melimpah."

'Ketiak kau lecak. Geli lah. Tutup sikit wei.'

'Apesal tiak kau kuning tu? Semalaman ke ko berendam dalam kunyit?'

Kita ni manusia kekadang kena sedar diri jga. Dan berpijak dibumi yang nyata. Jenis dapat kawan yang macam tu, memang terabur gigi aku kerjakan. (Garang aih) Bukan apa. Bila kawan jenis macam straight-to-the-point, kita ni jenis yang mudah terasa hati akan terus rendah diri. Kita takda keyakinan dah lepas orang cakap macam tu T__T asyik paksa mak gi tenten, beli baju baru. Ko beli lah baju banyak mana sekalipun tapi kalau asyik kurung dalam bilik sambil menangis bucu katil, tanpa buat tindakan.. sorry lah. Berhentilah bermimpi disiang hari. Itu pesanan tegas dari aku. Nak seribu daya, kena lah usaha sikit kan. Dan yang penting, kena berkorban lah. Sebab apa kena berkorban? Haaa tadi baru pendahuluan. Ni dah masuk huraian1. 

Pernah sekali tu waktu aku darjah 6. Aku memang aktif sukan. aku tak pakai deodorant lagi waktu tu sebab belum tahu sangat isu semasa ni. Miahaha 
Yang aku tahu, aku panggil benda alah tu "Ubat ketiak." ye uols =p
Aku paling terasa hati "angat angat" part kakak aku, dia tetiba suruh aku mandi. Hati aku rasa lain macam. Kenapa pulak dia ni suruh aku mandi. Buang tabiat ke apa?! Masuk dalam bilik air, aku ternampak satu piring, ada kapur makan sireh tu dengan limau nipis. Aku tengok dekat sikit, ehhh apa tu?! 
Aku tanya dia, apa benda tu. Tetiba dia cakap..

"Weh, masa mandi nanti jangan lupa gosok ketiak
 kau dengan benda tu eh." 

Aku blur. Kening berkerut.
 "Hah untuk apaaaaaaa?! Tak nak lah. Buang masa" 

"Pakai je lahhh banyak bunyi pulak kau niii......" (Perangai mcm hitler sebijik) 

Bila seminggu berturut turut aku pakai tanpa tahu fungsi dia, baru dia bagitahu aku kenapa dia suruh aku pakai lepas aku tanya buat kali keeenam.

"bagi elak ketiak busuk" 

OK. BERAMBUS. Kekkeke

Nak dijadikan cerita, sekali tu tetiba aku rasa macam nak berhijrah. aku dah banyak kali tukar tukar deodorant. Sampai satu saat, aku rasa macam nak give up. Mula mula aku pakai rexona, aku rasa ia tak sesuai dengan tiak aku.Pelajar sekolah, kita bersukan lepastu berpeluh. Bila aku pakai rexona.. rasa macam bau dia tak berapa kuat tapinya yang kuat, peluh aku. (Terpaksa cakap) Jadinya bila aku fikir semula, ok tukar lain. Aku pakai jenis roll, brand em Avon. Pls aku nasihatkan, jangan pakai yang roll. Abah aku selalu tegur waktu nak iron baju. Sebabnya baju aku nampak kuning lepastu nak dijadikan cerita haritu tetiba rasa nak tilik badan sendiri. tiak jadi hitam wei T__T sob sob.

Lepastu aku tukar lagi. Aku pakai Nivea. Hmm boleh lah not bad. Tapi bila sebulan pakai, ketiak aku tak boleh terima. Bau tu mesti ada juga. Aku tukar lagi, aku pakai em yang Lady Speed Stick.. beli kat watsons. Aku pakai dalam 2-3 kali. Aku saja test. tak sesuai juga. Aku nangis. Tetiba aku tanya kawan aku, dia pakai deodorant apa. Dia cakap dia pakai Deodorant brand em Nike. Pergh, aku  "berlari" pergi watsons tapi naik kereta lah. Tetiba em outlet kat area rumah aku ni takda stock. Esokan hari tu aku pergi Mydin. tak silap aku, aku pakai yang wrna pink hijau. Ya tuhan, bau dia kuat gila. Tapi aku suka!! Aku dah pakai dalam 5 bulan deodorant tu. Baru aku perasan, ada lagi bau yang best. Aku siap tukar warna ungu putih. Wangi juga yang tu. Sampaikan kakak aku pun pakai. Lama lama sikit, aku rasa macam tiak aku wangi tapi berpeluh lain macam dan tiak jadi hitam. Risau lagi. Lepastu aku rileks jap, fikir dulu. Haritu aku pergi watsons. Hati aku rasa macam nak tengok deodorant tu. Aku pun macam , eh macam best je. Tak salah kalau kita usaha, ikhtiar. Aku pun beli yang Rexona jenis spray, dry powder. hidung aku rasa macam boleh terima bau tu. Dalam 4-5 bulan juga aku pakai. Best!!! Sangat best!! Tahan bau dia. Aku suka!!! Jatuh cinta pandang pertama betul. Kakak aku pun pakai. Sebenarnya aku yang pakai dulu. Bila dia tengok aku pakai, dia pun macam berkenan. Entah macam mana.. ia tak sesuai juga hmm. Tiak jadik hitam dan lama lama sikit, bila aku pakai tu tiak macam tak boleh nak terima. Aku nangis lagi.Lepastu aku try bukak google dan survey. Entah macam mana bila tengok ramai yang kata elok, aku macam dah tertarik sikit. aku macam tengok dompet em takda duit lagi. Aku rasa macam benda tu Rm9++ 

Lepas duit aku masuk banyak haritu, pergh aku apa lagi. Aku pergi watsons sambil nyanyi keriangan dan cari benda tu. Rezeki aku, ada 4 lagi. Tengok harga, tetiba nak pitam. Rm9 aku melayang entah kemana. Depan aku kini, yang kecik je pun dah Rm16.90. Aku senyum pahit. Dalam hati, menangis. Aku dah lah waktu tu nak save duit. Terpaksa juga beli sebab deodorant aku dah habis. Malas pulak nak pergi mydin semata mata nak beli tu je lagipun aku kena pakai urgent. Ok takpa, ambik dulu. Rezeki dimana-mana, duit boleh cari. *Fikir positif* Lepastu aku pergi kaunter.. bayar. Balik rumah tu, aku tak try lagi. Dlm hati rasa macam, 'Bodoh juga aku ni pergi beli benda salt mineral macam ni. Kristal, kang pecah.. buat rugi duit aku je.' Waktu tu, sinis gila aku pandang benda alah tu. Esok tu, aku memang aktif gila tak duduk diam. Kesana kesini bawah cahaya matahari. Aku jadi pelik, ehhh takda bau lah ketiak ni. Rasa macam tak senonoh gaklah cium ketiak depan public. Bukan 'Cium' tapi ambik bau. Alah, cium tiak sendiri takpa. Jangan kau pergi cium tiak Awang hitam. Tapi, ni luar topik sikit. Aku ada baca, bau ketiak lelaki mampu mengurangkan stres wanita. Eh?! Tlg kasi pencerahan. Miahahaha

Ok sambung semula. Bila lepas ambik bau tu, aku rasa benda tu betul betul magic wei. Betul ni, wa cakap sama lu. Takdalah, aku ckp kosong sgt mcm biasa. Ko percaya ke aku ckp kosong? Dah lah aku tulis panjang dah ni. Jgn lupa, beli produk tiak Smelly No more! Aku sengaja tak mandi dalm sehari tu. Sampai esok, tiak aku wangi. Alah, aku terpaksa jujur sebabnya aku nak bantu orang yg ada masalah yg sama macam aku ni. 



Cara-cara pemakaian
Mudah je nak pakai ni sebenarnya. Aku rekomen, pakai lepas mandi.  Tengah nak lap badan tu, basahkan ketulan SNM tu, gosokkan kat tiak dan tak kisah nak gosok kat mana. Contoh, leher. Benda kristal ni mmg semulajadi. Ikutlah nak gosok lama mana sekalipun. Benda tu dengar kata, tahan sampai sebulan lebih. Aku punya ni dah sebulan beli, tahan lagi. Tengok atas pemakaian seseorang individu lah nampaknya. 

Sifat Unik Deodorant Smelly No More
Semulajadi
Menghalang pembiakan bakteria punca utama bau badan
300% lebih efektif daripada deodorant komersial
Hypo-allergenic
Bebas alkohol dan wangian
Tidak melekit dan tidak berminyak
Tidak menggelapkan kulit
Tidak mengotorkan baju
Sesuai untuk golongan lelaki dan wanita


Pek 60gram RM16.90 
Pek 120gram RM24.90 

Tiada ulasan: