Rabu, 10 Jun 2015

Lain orang, lain pandangannya

Bila nak bulan puasa je, mesti memasing sibuk fikirkan baju raya. Aku memang awal awal lagi tangan letak kat bahu, mata ke atas. Signal orang malas nak take part hal org tua.Boleh kira dgn jari, aku ada berapa pasang baju kurung. Aku tak pernah ada jubah. Kekadang tu mak aku malas nak layan dgn tabiat buruk aku yg kekadang tu buat orang rasa menyampah. Aku ni cerewet gila bab pilih baju sampaikan sekarang ni aku tgh sibuk kumpul bf shirt. Kakak aku macam, tunjuk muka meluat sebab tengok aku pakai baju longgar saiz L. Dengan kehulur kehilir, selekeh tak bertempat. Biasanya apa yg dia beli, aku pakai. apa yg aku beli, kitaorang share. Tapi kali ni, dia macam bo layan je bila aku 'Tawar tawar ayam'. Pergh, kali pertama kakak aku tolak mentah. Free je tu aku kasi pinjam. Kah kah

'Eh kalau nak pakai bf shirt orang, ambiklah pergi kerja.' 

Dia dah mencebik depan almari.  'Eh takpalah. Terima kasih.'

Aku tersenyum-senang. Mana lah kakak aku nak pakai baju macam tu. Dia jenis berfesyen, cantik pulak tu. Hidung mancung, putih. Kekadang rasa diri ni kerdil gila bila jalan sebelah dia. Aku kekadang jarang pakai baju kemeja dia. Dpt bayang tak, buah nangka yang besar dan bila kita cuba masukkan dlm guni, tak muat. Macam tu juga aku, sesak nafas kak senah oi. Aku ni kekadang tu, fashion pelik pelik. Tapi takdalah pakai cawat saja. Kakak aku dah runsing, tak tahu nak reka macam mana baju kurung aku tahun ni. Sebabnya aku dah warning awal awal, 

'Tak nak ketat sgt.' 

Ada sekali tu, kakak aku bebel. Setiap kali keluar, aku akan pakai tudung hitam tanpa jemu. Setia sungguh aku kan sampai berbulu bulu tudung tu. Ada sekali tu, bulu kucing aku terlekat sama.Wakaka
Entahlah aku rasa macam, hitam tu nampak simple dan sesuai dengan muka aku. Yelah, muka aku ni hitam setampuk manggis. Pakai warna terang, mahunya org gelak pecah perut. Aku suka warna lembut sebab tu mmg diri aku. Aku tahu tu. Mcm warna pastel. Aku suka! Kalau warna terang, rasa macam aih nampak gemuk nanti. Disebabkan baju raya pun, riuh serumah. Mak dengan kakak aku cakap turqoise lawa. Aku minat coklat muda macam warna nude tu. Tapinya, aku tanya kawan aku. Dia cakap, aku kena berani pakai warna terang. Cuba untuk cari kelainan. Ni asyik pakai warna lesu, tak bermaya langsung orang nak tengok kau. Aku terfikir lagi, tak nampak pelik ke aku pakai warna terang? Aku tanya, tanya dan tanya kawan aku sampaikan dia cakap, suka hati kau lah. 

Tiada ulasan: