Rabu, 10 Jun 2015

Belajar dari kesilapan

Hi dunia maya yg penuh pancaroba! Since dah many times aku tinggalkan dunia penulisan, seriously aku rindu! :(
I've been so busy lately. Jgn kata aku ni jenis kacang lupakan kulit. Eheh, tak lah. Takda kacang, tak makan kacang, kulit mana nak ada. Bukan, aku busy sikit je. Lgipun, aku mmg ketandusan idea. Sejak dah habis exam ni, sifat kebebasan dia makin melampau. Freedom betul gayanya sampaikan blog sendiri, dianak-tirikan. Selama ni, blog lah anak pertama.. blog lah tempat mencurah kasih bagai menatang minyak yg penuh. Tapi sekrang, jatuh nombor dua pula sejak ada bby baru. Takpa aku cuba jadi rajin sikit lpasni. Rajin untuk segalanya. Sejak badan mula mengembang, penyakit malas makin menjadi jadi. Pernah lah satu hari, kawan aku tegur. My heart shattered gak la memula tu. Tapinya bila aku fikir nsemula bait-bait ayat dia, timbul pula keinsafan dlm diri.

'Kalau muka pandai jaga, muka cantik, 
take it serious bab tu tapinya kalau tak pandai masak tak boleh juga.' 

Zapppp. Terpanar skjp. Mmg aku jujur, aku bukan arif sgt masak masak ni dan jarang gila masuk dapur. Bukan jarang wei, tapi boleh kira dgn jari berapa kali aku tlg mak aku masak. Pernahlah satu hari ni, ma dengan abah takda. Fara pulak datang rumah. Waktu tu, takda makanan langsung atas meja. Aku mcm, garu kepala tak tahu nak buat apa. Blank kjp. Tetiba mentol menyala, ada idea nak masak. Aku tahu dah fara pandai masak. Aku pun bukak peti, tengok apa yg ada. Rasanya kentang ada. Lepastu bila fara tanya, 'Bawang mana wei?'
Alamak. Aku gelabah, kejang perut, loya tekak kat situ juga depan fara. Sampai nak trkencing tahan malu sebabnya aku tak tahu bawang dkt mana. Biasanya, ada dekat tepi tu. Dlm hati, dah menyumpah-seranah kat diri sendiri. Aku terpaksa call mak aku, tanya bawang kat mana. Astaghfirullahalazim. Aku tahu waktu tu fara dah gelak jahat dlm hati. Call ma semata mata nak tanya.. 

'Hello ma, bawang kat mana eh?' 

Terkejut gak la mak aku bila anak bongsu dia yg asyik berkurung dlm bilik ni, tanya tentang masakan. 40hari 40malam terguling gelakkan aku. Takpa, sekurang-kurangnya ada usaha nak berubah kan. Ada sekali tu, aku dtg mood rajin nak masak makanan petang. Heheh abah yg mangsa habiskan walaupun agak ragu ragu.  Lepastu, ma akan cakap.. 'Tak pandai masak tapi bila dah buat tu, tangan dia masak mmg sedap.' Ok aku rasa nak melompat kat situ juga. Tapi tulah, bila aku masuk dapur.. akan riuh sekampung until abah jadi guard untuk bantu aku. Alah, masak fries, sosej, fast food je pun. Wakaka takut sgt kita ni bakar dapur kesayangan dia. Pernah satu ketika tu, ma cakap dekat abah.. jgn trlalu manjakan aku. Abah mcm buat tak dgr sebabnya, memang dari kecik aku manja dgn abah. Ma dngan aku, mmg tak sebulu. Org akan tahu, kitaorang mmg selalu gaduh gaduh syg dan suka berlawan mulut. Sebabnya ma sebenarnya walaupun dia agak garang dan strict, tapinya yaallah. Perangai macam childish gak. Haritu aku tgh tengok tv. Ada satu iklan ni yusuf taiyob. Ma tetiba panggil aku, 

'Shaaa, ada orang kirim salam.' 

Aku mcm, 'hah? Sapa?'

'Tu, yusuf taiyob' 

'Argh, maaaaaa!!' 
sambil jeling manja. Ma pun ketawa terkekeh-kekeh.

Tiada ulasan: