Ahad, 8 Februari 2015

Teruskan usaha

kesibukan aku sudah mengalahkan PM. Ini bukan lah "honeymoon" year yang dikatakan indah, rileks dan boleh take a breath kelegaan. bagi aku, tahun ni memerlukan kekuatan fizikal dan mental yang kuat, teguh (eh nama tempat tuition ai)

Add math? I guess, it is a killer subject. Aku ni kalau tengok nombor kembang, faktor.. tukar sana tukar sini hmm dah mula lah tu kening kerut seribu. Kening terangkat megalahkan Ziana zain. MasyaAllah, kalau boleh memang tembus papan putih tu aku tenung. Sekali otak lari sikit dari radar, habislah tercicir. Berangan mat jenin disiang hari! sampaikan satu saat tu..

"Eh belajar ni dah ke? Yaallah.. lajunya." 

Memang ni hakikat yg perlu diterima dengan berlapang dada la kot. Sebabnya dulu masa form3, aku agak goyang kaki sambil mengelus rambut yang ikal. Hek eleh drama. Tapi, mmg betul students yg ambik pt3 last year majoritinya agak berbulan madu. Study last minutes, lepastu mulut asyik bebel    'we was like..lab mice' blablabla 'Format da la kasi lambat tetiba dah nak exam.'. Sekarang, hentikan niat anda untuk berbulan madu ditingkatan4. Sekali anda ketinggalan, Sorry man. Tak boleh undur dah. Aku agak terkejut beruk dapat bunga bila tahu, pelajar akaun macam ni rupanya. Dalam kelas, memang aku agak ternganga plus terbeliak mata sebab cikgu ajar terlalu laju terutama sekali add math, math. Dan... Bapak aku sendiri musykil.

 'Eh ingatkan form4, bag ringan sikit. Dah macam cikgu gayanya,
 bawa buku kiri-kanan. beg sandang lagi.' 

Bila balik rumah, cikgu mmg baik punya. Pelajar akan membawa pulang sedikit 'bekalan' mencuci minda. Hmm.. senyum. Pelajar, dah lama betul menunggu saat-saat itu. Mereka akan bersorak meraih kegembiraan. Melompat-senang. Kuikui 

Homework selori. Ok saya cuba senyum. Biasalah. Kena lapang dada kan. Tadi you baru cakap. Pelajar cemerlang. Ya. 

*Senyum meleret* 

Aku agak rajin 'sedikit' skrg biarpun hanya menyalin soalan. Mainly, add math subject. Bunyi malas bebenor hang ni. Tapi, ahem. 

Waktu duduk bersimpuh dekat ruang tamu.. aku siapkan homeworks. Sedang aku khusyuk membuat kerja, parents aku agak pelik dengan perubahan sikap yg aku tunjuk sekarang. Dulu? 

'Takda homework ke? Cikgu tak bagi eh? Siapkanlah. Pergi check buku, jadual.
 Jangan main phone sangat 24 jam.' 


'Ni dah solat ke belum? Asyik main phone je.'

Sekarang?

'Pergilah makan dulu.' 

'banyaknya kerja rumah. Jangan tidur lewat sgt.' 

'Banyak lagi ke kerja rumah tu?'

Tiada ulasan: