Sabtu, 17 Januari 2015

Takda kekasih, takda masalah.

Kenapa aku masih cerita tentang dia walaupun aku kata, aku nak lupakan dia? Kenapa? Sebab, aku rasa.. lupakan orangnya memang boleh.Sgt kacang goreng sambal merah. Kunci pertama, jgn sebut nama dia. Don't mention his name. Tapinya, pernah tak kau fikir..  kenangan tu tak mungkin akan pergi macam tu je sebagaimana dia pergi tinggalkan kau. Jejak dia makin menghilang, bayang bayang dia kian menjauh. Tika itu aku masih terkapai kapai..

 'penantian yg pnjng, masih boleh beri dia peluang kedua. 
Dia mungkin akan berubah dgn izin Allah swt. Kau pun kena berubah, anggap dia sebagai kwn dan jgn berangan lagi untuk jadi gf dia semula.' 

Itu kata hati aku. Tapi luarannya, aku mmg boleh menipu dan menindakkan-nya.

'Buang masa mencintai kau. Kerana cinta, dengan ikatan ni.. 
kita asyik dgn memendamkan perasaan tak puas hati sesama sendiri. Skrg, terima lah akibatnya.' 

Tapi masa dia ckp nak berkawan, aku agak berat hati untuk terima dia smula. Walaupun mengeluh beberapa kali, dgn penuh rasa 'paksaan', ckp ok kita berkawan biarpun hati tak ikhlas dan layan dia dgn kasar. 

Kenangan tu, ttp dlm ingatan. inshaallah, aku akan ingat sampai bila bila melainkan 'kalau' one day, dikatakan aku terkena amnesia.Nauzubillah min zalik. Kalau setakat makan semut 2-4 ekor takdahal. Sudah menjadi kebiasaan. Haks.

Aku ingat lagi ayat dia waktu dia ajak berkawan. Lepastu aku pun ok, kita kawan. Then, borak punya borak memula tu okay lagi. Lama lama keadaan menjadi keruh sebabnya aku betul betul takda mood. Aku ckp lepas bila dia tanya aku.

'Fara ada tak?'

'Dia sakit.Sakit hati.'

'Sakit hati dgn zaiyanna.'

'Dia sakit hati dgn haziq.'

......... tak ingat dia ckp apa.blablablabla 

'Oh iya ke? bukan ke fara sakit hati dgn awak?'

'Tak tahulah lah..' 

'Saya pun dah lama sakit hati. Sekarang pun tak terubat lagi.' 

'Minyak gamat ada ni. nak tak?' 

Hehhhhh. Makin aku geram.

'Tak apalah. Ubat gamat tak boleh buang bisa. Dia kena guna minyak angin.
Segala minyak takleh nak ubat.'

'Laaa tu untuk perut kedepan. Pakai plaster.' 

Wtf. Maaaakin aku berapi,

'Zzzzz. Plaster? Tak boleh juga. Hati tak boleh dibuat main. 
Takleh letak macam macam nanti ada kesan.' 

'Jap saya ada penawar. Kita pakai ilmu agama.' 

'Takpalah. Kalau haziq yg bagi penawar, lagi saya sakit hati.'

Dia hantar aku doa merawat kesedihan. Haih.

'Tak perlu susah susah. bye.' 

'Gunalah penawar uztaz haziq. Alaaa gi mana?' 

'Kenapa bagi doa merawat kesedihan? 
Mesti safiy ada bagitahu awak apa apa kan?'

YAAA, aku cukup risau. Sgt risau sebabnya trlampau banyak rahsia aku dgn safiy. Kiranya apa apa hal, aku dgn haziq akan luah kat safiy. Bunyi mcm bahaya tapiiiii takpa. Aku percayakan dia.

Then, dia ckp.. 'Haa saya tak tahu apa apa pun. Alaaa nenek awak kan sakit. Mestilah sedih.'

Aku ada gak cakap, nenek aku sakit. Aku rasa, aku hanya ckp yg aku sakit hati. Bukan sedih. Maknanya dia tahu, aku sakit hati dgn dia. Heh.

'Saya takda mood. Sorry.' 

'Zaiyanna sorry.'

Aku rasa muak dgn kata 'maaf' orang. Lebih lebih lagi, bila kita tgh sakit hati waktu tu. Rasa muak macam, nak pergi berambus.. dan hantuk kepala kat dinding. Sebabnya rasa.. bila dah minta maaf, main kata 'sorry' bagai jadi mcm, nanti buat semula. Haih kita rasa kata kata tu hanya kosong. Jgn trlampau percaya sgt. Sedangkan waktu tu, aku trlampau sayangkan dia. Yaallah T____T

'kenapa nak sorry? haha tak perlu.' 

'Saya banyak buat salah. Sorry.' 

Waktu tu aku rasa sayu gila, waktu tu mmg aku nangis. Tak tahan dah. Rasa sedih. Perasaan ni berkecamuk. Sedih, benci, kecewa, gembira.

'Tak perlu ungkit. Tu kesilapan kita bersama.' 

'Alaa sorry lagi.' 

'Tak apalah. Saya betul betul takda mood.'

'Sorry zaiyanna'

'Saya rasa, awak patut cari kawan baru. Saya tak layak jadi kawan awak.' 

'Alaaa zaiyanna. Sorry sangat sangat.' 

'Saya tak tahu nak cakap macam mana dah. Sekarang, saya dah takda hati. Saya harap awak faham. Awak sendiri kata, setiap org berubah kan. Tak salah kalau saya berubah. 
Maaf, saya kasar dgn awak tadi. Saya tahu, saya dah banyak buat silap dgn awak.'

'Ye saya faham. Cuma saya nak minta maaf. Sorry zaiyanna. 
Apa awak niiiiiii. Mana ada buat silap. Awak baiklah. Saya je jahat.' 

*Taip sambil nangis*

Tissuuuu pls. K dot tak kelakar. Lepastu bila aku luah panjang panjang apa yg aku nak lepas, aku lepaskan masa tu gak. Aku tak kesah dah dia nak cakap apa. Tak perlu cover ayu, lembut lembut. 'Setiap orang berubah kan.' Tetiba pulak dia macam nak alih topik. Aku rasa, bahagian tu nampak macam dia tak berapa serius. Aku terus macam, oklah tutup buku lama bukak buku baru. Sebenarnya hati aku ni dah berkecai. Aku ckp je gitu sebenarnya. Tapi wechat moments tu penuh dgn kata kata sindir sehingga... aku unfriend dia. 

Tiada ulasan: