Rabu, 15 Oktober 2014

Ko sombong atau pemalu?

Yaas, aku agak memilih. Boleh dikatakan.. aku agak sombong campur pemalu. Aku manusia yg low-self-esteem. Jalan pun macam menunduk gitu sambil bawa buku hiks ;p (tipu weh)
Dekat sekolah.. boleh kira dengan jari berapa kawan yang aku ada. Bagi aku, kawan dengan sahabat tu lain. Niat nak berkawan memang ada tapi serius, lepas masuk form 2 dan lepas gaduh dengan fara, perangai aku berubah 360 darjah. Aku macam tak jadi diri sendiri. Kiranya waktu aku gaduh dengan fara memang aku banyak berubah. Aku jadi macam rendah diri, tak yakin dengan kebolehan diri, malah.. jadi seorang insan yang sungguh lmbut hatinya. Terasa tu memang kerja-tambahan aku.

Sampaikan aku jadi macam dah terbiasa digelar sebagai 'nerd dan blur'.
Kekadang terasa juga sebab dlm kelas, memang aku jarang bercakap. Bercakap pun dengan helwani je lah. Kawan tu ada tapi tak berapa rapat. Cuma kalau cakap pun, benda yg penting je. Sampaikan cikgu xx kata..


 'Zaiyanna tu blur dlm kelas'

Tengok! Cuba kalau aku ada ramai kawan, memang aku takkan fokus dlm kelas dan takkan jadi budak blur. Kiranya ada kebaikan juga jadi blur sebab aku akan buat hal aku dan tak ganggu kerja orang. Dulu masa form 1, aku memang tak fokus dlm kelas. Orang lain tengah belajar, aku yg kat blkng ni sibuk kunyah chewing-gum, main cuit cuit org, koya diva pastu waktu bm, aku tak siapkan komsas. Pastu, cikgu suruh print banyak muka surat yg berkaitan dlm buku tu. Tetiba entah macam mana, aku seorang yg tak buat sampaikan kena berdiri pastu waktu tu nampak mcam aku sgt kurang ajar kat puan xx. Yg pertama, cikgu tu perli aku pastu aku jeling, lngsung tak dengar waktu dia mengajar. Ya, cikgu sedar aku buat muka. Yaallah, bila teringat semula.. rasa macam, jahatnya aku. Tapi alhamdulillah, lepas peristiwa tu, aku dapat markah bm paling tnggi dlm kelas tu. Kiranya sekejap jelah panas hatinya, pastu lama-lama naik form 3 ni puan xx ajar aku. 

Aku bukan seorang yg pemalu. Aku seorang muka tak malu. Tak kira dengan siapa.

Tiada ulasan: