Selasa, 17 Jun 2014

Orang pakai spec blur?

Hari ni kita nak borak pasal spec. Kebanyakan kita selalu kata orang yang pakai spec tu blur/nerd sampaikan nak tercabut biji mata kita tengok spec yang ber power tebal tu. Sebagai golongan rabun, aku nak beri pendapat. bukan kita minta tau nak rabun tapi memang ditakdirkan mungkin atas silap kita sendiri tak jaga mata atau pun jenis remaja sekarang, suka baca novel pehtu tulisan novel pulak halus halus macam tulisan dalam surat khabar. Baca dalam gelap. Haaaa tu juga penyebab utama. Lebih lebih lagi kalau  yang ada "silau" orang yang macam pakai spek dia tahu lah silau silau ni. Kesian, masalah kita serupa waaak -,- (we're in the same boat babeh)  aku paling tak suka kalau ada orang yang jenis macam tak tahu nama kita tapi berlagak macam contohnya..

"Ajim, nama minah yang dekat tuisyen kita tu apa ya?" 

"Eh kudin, minah mana ni?" 

"Alaaaa ada yang pakai tudung belit belit, tahi lalat bertindih dekat pipi. 
Yang pakai spek tu. Yang macam budak nerd tu" 

Oh dude. Nampak sungguh ketidaksopanan anda disitu. Dah tambah dosa dah tu! Tahukah kamu hati ku berkecil? Terasa weh!  *lap hingus* 
Apa kurangnya kita yang pakai spec ni? Kelebihan dia hebat daripada orang lain. Orang lain bermata dua. Tapi kita ni, extra mata tau! Syukur! 4 mata! (Sedap kan hati muahahaha) Kalau boleh, aku nak aje jerit sekuat hati biar semua orang tahu apa yang aku rasa. Tahu tak bila pakai spec ni rasa macam sedikit terganggu? Maksudnya kalau perempuan tu bertudung  yang selalu pakai bawal. Ingat mudah ke pakai spec pehtu waktu tu pakai tudung bawal. Orang yang tak rabun, patut nya ambik hati si rabun ni sebab sebelum keluar rumah, dia akan berdiri depan cermin berjam jam sambil betulkan tudung yang bulat. Ohh bulat! Ya bulat! Lebih lebih lagi kalau perempuan tu berwajah panjang macam aku. Nampak macam adik kak senah baru nak masuk sekolah rendah. Lepastu lebih okay kalau letak jarum peniti dekat sebelah pipi bahagian yang hadapan telinga tu.  Cun banget lorh! Abang hensem buat bangunan, hagak nya jatuh ke tanah bila usha diam diam. Lagi satu aku nak kongsi pengalaman aku sendiri sebagai orang rabun. Subhanallah , aku sebagai orang rabun ni dah terasa seksa nya apatah lagi orang yang langsung tak nampak apa apa. Allah. Bila aku tak pakai spec, dan waktu tu aku pergi shopping complex. Serius aku tak ada keyakinan bila orang ramai dekat situ, aku nampak macam kabur kabur. Lepastu bila tak pandang muka orang, rasa macam tak boleh nak jalan. Tak ada keyakinan! Terasa seperti semua orang pandang kita walaupun diaorang langsung tak terasa nak pandang hahaha. Memang perasan tapi itu lah kita tak nampak apa apa jadi semua benda dalam kepala ni tafsir macam macam. Rabun aku boleh tahan teruk. Sebelah kanan rasanya 350 lepastu belah kiri 250++ gitu. Lepastu waktu nak makan. Contoh bila keluar dengan kawan kawan, makan dekat mcd/kfc/burger king/etc. Kawan kawan aku tanya..

"Kau nak makan apa weh?" 

*aku dah buat muka sedih* pandangan depan dah gelap gelita.
 Haha serius tak nampak menda. Kabur je menu tu.

"Weh, tahu tak masalah aku?"

"Oh lupa lupa. Kau tak pakai spec. Aku order kan ya..." 

*dalam hati dah nangis pilu. Retak seribu*

"Kau order je lah yang mana kau nampak sedap. Aku makan jer" 

 Nasib baik dapat kawan yang memahami masalah kita. Alhamdulillah syukur. 

Situasi kedua: waktu tengah jalan dengan family/kawan kawan.

Diaorang berdiri jauh sebatu. Aku masih buat tak nampak. Lepastu diaorang lambai tangan/senyum, serius aku tak nampak. Tetiba dia datang dekat, cuit bahu then tegur kita baru lah aku nampak. 

"Ohhhh kau meonn!! Ingat kan siapa. Maap ler eden ni rabun." 

Pahceroh gitu sampaikan ada yang kata kita sombong sebab tak tegur dia bila bertembung dekat mana mana. Sekarang lega sikit kemudahan dimana mana, aku pakai contact lens. Haziq siap warning aku tau. Jangan pakai lens nanti buta. Tak sayang saya lah tuu. Blablablabla aku buat tak dengar serius durhaka. Sorry ziq ^_^ ya ya ya saya sayang awak tauuu haih. 

Tiada ulasan: